Korábban már írtunk régi amerikai autómodellekről, most azonban kelet felé fordítottuk figyelmünket és egészen Oroszországig mentünk, hogy bemutathassunk egy régi és dicső múltú szovjet autót. Íme a “Csajka”.
Ez a modell a GAZ autógyár szalagjairól gurult le először 1958-ban.
A Csajka két generációból állt, az első az 1959-1981 között gyártott M13-as modell és az M14-es melyet 1977-ben kezdtek gyártani.
Ebből a modellből közel 3100 darabot gyártottak. Az autót egy 195 lóerős SAE, 5.5 Liters V8-as motor, és a Chrysler PowerFlite egységhez hasonló, nyomógombos automata sebességváltó hajtotta.
Az autó elérhetetlen volt az átlagos állampolgárok számára, mivel ezt a limuzint csak a állami szervek vezetői használták, közülük is inkább a nagykövetek élvezhették az autó előnyeit. A Kommunista Párt első titkárai használták, többek között Kelet-Németországban, Koreában, Bulgáriában, Magyarországon, Mongóliában és Finnországban.
A “Csajka” M13-as modell gyártását 1981-ben megszüntették és a helyébe lépett az M14-es kiadás.
Elég ránézni az autóra és hamar rálehet jönni, hogy a tervezők igen csak sok inspirációt szereztek az amerikai modellekből. Nagy autó rajongók szerint sok a hasonlóság a 1955-56-os Packard modell és a Csajka között.
“1958-ba a Brüsszeli Világkiállításon a Szovjetunió standjának megkülönböztetett emelvényén egy amerikai stílusjegyeket magán viselő, robusztus autó vonzotta magára a látogatók tekintetét. A korabeli (tengerentúli divatnak megfelelően kétszínű festés, szárnyas hátsó kialakítás és rengeteg króm tette látványossá az akkor debütáló Csajkát. Az amerikai autókat jobban ismerők azonnal felfedezhették a Packard 400-as családdal való rokon vonásokat, amelyek a későbbi apróbb finomítások során még egyértelműbbé váltak. Nem véletlen a hasonlóság, hiszen a Csajka (Sirály) annak a Gorkij Autógyárnak a legfiatalabb gyermeke volt, amely a háborús segélyprogram keretében sajtolószerszámokat (a 180-as típusét) kapott a Packardtól, megteremtve ezzel a reprezentatív ZISZ 110-es típust. Ebben az esetben azonban a tervezőket csupán “megihlette” a tengerentúli gyár 400-as szériája.”
(Oldtimer info)
Motor: 8-hengeres
Erő: 220 LE SAE bruttó [11] 3 sebességes
Átvitel: 3 sebességes
Tengelytávolság: 135,8 in (3,449 mm)
Hossz: 240 mm (6,096 mm)
Felfüggesztés: Elöl: független a tekercsrugókkal
Forrás: Wikipédia és Oldtimer info