Egy autó 50 évig csendben a föld alatt

Volt egyszer az 50-es évek második felében egy amerikai kisváros, az oklahomai Tulsa. Ebben a városban sok fiatal ember élt, akik egy szép napon kitalálták, hogy mi lenne, ha 50 évre egy időkapszulába zárnának egy vadonatúj autót.
Ez annyira megtetszett a város többi lakójának is, hogy rögvest neki láttak markolóval egy hatalmas gödör ásásának.
1957. június 15-én a városlakók kíváncsi szeme láttára leeresztettek a gödörbe egy alig 4 mérföldet járt, 1957-es évjáratú Plymouth Belvedere-t, amit a közvélemény csak Miss Belvedere-ként említett.

74cc30cb9eb457dde3b1ff29de31b9eb
A nagy nap

A cél az volt, hogy a 2007-ben élő emberek megtudják, hogy 50 évvel korábban, milyen autókkal jártak az akkori lakosok. A kesztyűtartóba berakták az autó kulcsain kívül, egy doboz cigit, egy női táska korhű tartalmát és egy kifizetetlen parkolójegyet is. A csomagtartóba sört és 4 gallon tartalék benzint raktak.
50 év hosszú idő és nehezen lehetett megmondani, hogy 2007-ben benzinnel fognak-e járni az autók, mivel úgy gondolták, hogy Amerika feléli majd kőolaj tartalékát és ezzel a félrerakott benzinnel be lehet indítani majd a V8-ast.

Nem bízták a véletlenre az autó sorsát, mivel a tombolán ez volt a nyeremény, amelyre 812 ember nevezett be.

Az utolsó pillanatok és 4 gallon benzin

Az utolsó pillanatok és 4 gallon benzin

A játék lényege az volt, hogy a résztvevőknek meg kellett tippelni, hogy Tulsa városának 2007-ben mennyi lesz a lakosa, amikor ugyebár az autót kihantolni terveztek kriptájából.

A jelentkezők neve felkerült egy mikrofilmre, amit szintén a kesztyűtartóba helyeztek el. Egy fémhordó is hozzá tartozott a “szertartáshoz”, amibe belekerültek légi fotók, üzenet a polgármestertől és egy 48 csillagos amerikai zászló.
A jövő nyertese számára nyitottak egy 100 dolláros bankszámlát is.
Az autót vízhatlan réteggel bevonták majd ezt követően a kriptát lezárták és csupán egy emléktáblával jelölték meg annak helyszínét.

50 évvel később

2007. június 14-én feltárták az autó szarkofágját.
Meglepetés volt bőven, mivel feltáráskor az autó tetejéig bűzös, iszapos víz állt, ami keveredett az autóból kifolyt folyadékokkal.

A közeg nagyon kedvezett a vadonatúj autó hirtelen pusztulásának, amely ráadásul a járművet 50 éven keresztül rágta. A pusztítás minden emberi képzeletet felülmúlt. Június 15-én a nagyközönség igencsak megdöbbent az autó színpadra állításának pillanatában.

A szivattyúzás utolsó pillanatai

A szivattyúzás utolsó pillanatai


Azért tartogatott meglepetést is, hiszen a króm alkatrészek némi törölgetés után újra felsejlettek, a gumikat felfújták. Az autó utastere gyakorlatilag megsemmisült, mindezzel együtt a kesztyűtartóba helyezett tárgyak egy része is.

Az ide elhelyezett indítókulcs eltűnt, a tombolán szereplő állampolgárok mikrofilmjével együtt. Egy rúzs és két fésű azért még felismerhető maradt. Az autó mögött lévő hermetikusan lezárt fém időkapszula az évtizedeket azért teljesen sértetlenül túlélte.

A tombola húzás során a legpontosabb tippet Raymond Humbertson határozta meg, 2286 fő különbséggel.
A 100 dolláros bankszámlának szomorú következménye lett, hiszen az úriember, aki ezt átvehette volna sajnos elhunyt 1979-ben, felesége pedig 1988-ban ment el, gyermekeik pedig nem születtek.
Így hát a 100 dolláros bankszámla a legközelebbi rokonokhoz került, akik 2007-ben a 90-es éveiket taposták.

A győztes hölgyek

A győztes hölgyek

A remény

2007-ben egy bizonyos Ultra One nevű cég elvállalta, hogy rozsdátlanítja az autót és a felújítás talán valahol máshol kezdetét veheti!
A munkát hat hónapra vállalták belekalkulálva az esetleges csúszásokat. 2008-ban még láthatóak voltak a munkálatok az autóról, majd decemberben a cég hirtelen mindent törölt az oldaláról. Nem is lehetett tudni 2009 májusáig semmit. Ekkor bukkantak fel friss képek az autóról. Ezeken jól látható, hogy a rozsda kívülről el lett távolítva, mivel a felújításhoz beszereztek egy donor autó karosszériát, melyből a főbb részleteket átépítették. Mindezt azért, hogy a kaszni fel legyen javítva helyenként.
Az autóval kapcsolatos jelek a jövőt illetően biztatóak voltak.
Újabb pár évvel később

A New York Times 2012-ben meglátogatta az Ultra One céget, mert kíváncsiak voltak az éppen aktuális állapotra. Megkeresésükre kiderült, hogy az autót egy sarokba helyezték el, szintén magára hagyatva. Kiderült, hogy a cég rengeteg pénzt ölt bele a helyrehozatalba. A külső rozsda lepucolásán kívül gyakorlatilag nem történt semmi, ezért úgy döntöttek, hogy abbahagyják a projektet. A munka során kiderült az autónál a hajtás és a motor érintetlen volt az utastérrel együtt.

A műszerfal

A műszerfal

Jól látszik rajta az idő vasfoga

Jól látszik rajta az idő vasfoga

A motor

A motor

Kivételt képez ez alól a műszerfal és a kormány, amelyet borzalmas állapotban találtak. Ekkor az autó tulajdonosának egyike már betöltötte a századik születésnapját és ezzel az ingóságukkal nem volt erejük foglalkozni.
Tulsa városa nem volt büszke az autóra és nem akarta kiállítani, pedig Dwight Foster az Ultra One cég vezetője felajánlotta az autót a városnak.

Tulsának ebben az időben már kellemetlenek voltak a történtek és méltatlannak találta az autó visszavételét. A “kis hölgy” senkinek sem kellett.

A történteken többen is felháborodtak, hiszen az USA egy autós nemzet és nem méltó, hogy így bánjon egy járművel.

2015-ben aztán eldőlt a sorsa a legendás autónak. Foster talált neki új otthont a Historic Auto Attraction múzeumban, ahol kiállítják. Az autó végre újra él kihantolt időkapszulaként egy múzeumban látványosságként.

Tulsa városa nem tanult az esetből és újból időkapszulába zártak egy autót. Ezúttal egy Plymouth Prowler prototípus lett az áldozat 1998-ban, újabb 50 évre. Hogy ennek mi lesz a sorsa nem tudni, mindenesetre csak remélni tudjuk, hogy szebb idők várnak rá, mint Miss Belvederre.

Így zárták el 50 éve a kis kocsit

És így szedték darabokra 50 évvel később